به روز رسانی زنده: “عملیات ویژه” روسیه در اوکراین. روز 458


ارتش اوکراین ماریوپل اشغالی را با موشک هدف قرار داد

به گفته اولگ مورگون، شهردار شهر اشغالی روسیه، نیروهای مسلح اوکراین روز جمعه با دو موشک دوربرد ماریوپول را هدف قرار دادند.

مورگون در یک پست تلگرامی اعلام کرد که نیروهای اورژانس در محل حادثه حضور دارند اما طبق گزارش های اولیه هیچ تلفات، جراحت یا آسیبی به زیرساخت های شهر وارد نشده است.

مقامات جمهوری خودخوانده مردم دونتسک پیشتر گفته بودند که انفجارهای روز جمعه در این شهر به دلیل حمله راکتی اوکراین بوده است.

پترو آندریوشچنکو، مشاور شهردار اوکراینی شهر، در چند پست تلگرامی از انفجار روز جمعه خبر داد.

وی اظهار داشت که نیروهای روسی ایست بازرسی ایجاد کرده اند که پل نزدیک کارخانه آزوفستال را مسدود کرده اند و صحنه ای از سردرگمی را با حضور نیروهای اورژانس روسیه در صحنه اعتصاب توصیف کرد.

این مقام اوکراینی اعلام کرد که نیروهای روسی یک انبار مهمات در نزدیکی این نیروگاه ایجاد کردند.

آندریوشچنکو گفت: «این حمله در قلمرو آزوفستال بود. خوب، آنها آن را به همراه انبار مهمات راه اندازی کردند.»

آندریوشچنکو در ادامه رفتار مقامات تحت حمایت روسیه در حملات را به سخره گرفت.

وی ادامه داد: اتوبوس هایی با کارگران برای آواربرداری به آزوفستال اعزام می شوند و روایت رسمی این است که آنها به دنبال “کارگر” هستند. چرا در نیمه های شب به کارگر نیاز دارید برای همه روشن است… می توانیم نتیجه بگیریم که همه چیز در آزوستال بد است.”

اوکراین مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.


مشاور رئیس جمهور اوکراین: حمله به بیمارستان دنیپرو ثابت می کند که روسیه عمداً غیرنظامیان را هدف قرار می دهد

میخائیلو پودولیاک مشاور رئیس جمهور اوکراین گفت که حمله روسیه به بیمارستانی در شهر دنیپرو “حمله عمدی به یک شی غیرنظامی” بود و افزود که ثابت می کند روسیه غیرنظامیان را هدف قرار می دهد.

این شواهد کاملاً روشنی است که روسیه اصولاً تاکتیک حملات موشکی خود را تغییر داده است. اکنون عمدتاً به غیرنظامیان حمله می کند – عمداً به تأسیساتی مانند بیمارستان در دنیپرو، با هدف وارد کردن یک ضربه روانی و بدیهی است که تا آنجا که ممکن است مردم را بکشند.” پلیتگن.

مقامات محلی می گویند که حمله صبح روز جمعه به بیمارستان دو نفر را کشت و حداقل 30 نفر از جمله کودکان خردسال را زخمی کرد.

پودولیاک گفت که حملات مشابه در چند ماه گذشته به مناطق مسکونی و مکان هایی مانند بیمارستان ها و مدارس ضربه زده است. پودولیاک به ویژه در مناطق جنوبی خرسون و شرق خارکف گفت که روسیه “مناطق مسکونی را هر روز با توپخانه به همان شیوه تخریب می کند.”

به نظر من زمان آن رسیده است که از روسیه به عنوان کشوری که از قوانین بین‌المللی یا برخی کنوانسیون‌ها تبعیت می‌کند، انتظار رفتار متعارف را نداشته باشیم. نه، این جنگ را تا حد امکان با مردم غیرنظامی به راه انداخته است.»

مشاور رئیس جمهور گفت حملات به غیرنظامیان اوکراین جنایت جنگی است.

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، در سخنرانی روزانه خود در روز جمعه درباره حمله دنیپرو گفت: «این یک جنایت ناب است: یک موشک روسی، موشک بالستیک – علیه یک بیمارستان و یک کلینیک دامپزشکی. موجودات کاملاً بیمار.»


مقامات: حمله به مرکز پزشکی دنیپرو 31 نفر از جمله 8 پزشک را زخمی کرد

به گفته میکولا لوکاشوک، رئیس شورای منطقه ای دنیپرو، تعداد مجروحان حمله روز جمعه به شهر دنیپرو به 31 نفر از جمله هشت پزشک و دو کودک افزایش یافته است.

لوکاشوک در پستی تلگرامی اعلام کرد که از میان مجروحان، 16 نفر به بیمارستان ها منتقل شده اند و بقیه تحت درمان سرپایی هستند.

لوکاشوک افزود: حال دو نفر از مجروحان وخیم، 12 نفر متوسط ​​و بقیه جراحات جزئی دارند.

لوکاشوک اظهار داشت: این یک موشک بالستیک بود که به بیمارستان شماره 14 شهر دنیپروپتروفسک اصابت کرد که تا حدی منهدم شد. انفجار طبقه دوم را به آتش کشید.

به گفته این مقام، یک کسب و کار یک طبقه در اطراف نیز آتش گرفت، اما آتش نشانان آتش را خاموش کردند. یک مجموعه ورزشی، مدرسه، خانه‌های اطراف و خودروها نیز آسیب دیده است.


بیش از 900 حمله به مراقبت های بهداشتی در اوکراین از آغاز تهاجم روسیه: WHO

بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، از زمان آغاز تهاجم روسیه، بیش از 900 حمله به خدمات بهداشتی در اوکراین صورت گرفته است.

داده‌های WHO نشان می‌دهد که از مجموع 967 حمله، 868 مورد از آنها بر تأسیسات پزشکی تأثیر گذاشته است. در مجموع، اعتصابات مراقبت های بهداشتی در اوکراین از 25 فوریه 2022 منجر به حداقل 97 کشته و 126 زخمی شده است.

حمله روسیه به یک مرکز پزشکی در شهر دنیپرو در روز جمعه هنوز در داده‌های سازمان بهداشت جهانی یا تعداد کشته‌شدگان گنجانده نشده است، با توجه به اینکه فرآیند این سازمان برای راستی‌آزمایی حملات مدتی طول می‌کشد. آخرین حمله به مراقبت های بهداشتی در اوکراین که توسط WHO ثبت شده است در 7 می 2023 رخ داد و یک کلینیک سیار را تحت تأثیر قرار داد.

سازمان جهانی بهداشت همه اعمال خشونت آمیز علیه مراقبت های بهداشتی را محکوم می کند. دکتر مارگارت هریس، سخنگوی WHO در بیانیه‌ای به CNN گفت: این حملات نه تنها باعث مرگ و معلولیت می‌شوند، بلکه مردم را از مراقبت‌های ضروری محروم می‌کنند، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی را به خطر می‌اندازند و سیستم‌های بهداشتی را تضعیف می‌کنند.

هریس ادامه داد: «حمله به کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، بیماران، حمل‌ونقل، لوازم و تأسیسات بهداشتی نقض آشکار حقوق بشردوستانه بین‌المللی و قانون حقوق بشر است و اکنون باید متوقف شود.» و افزود: «ما خواستار توقف فوری همه فعالیت‌هایی هستیم که جان کارکنان مراقبت های بهداشتی و بیماران را به خطر می اندازد یا مانع از ارائه خدمات بهداشتی ضروری می شود.»


اتحادیه اروپا نسبت به اقدام “بسیار خطرناک” روسیه برای استقرار سلاح های هسته ای در بلاروس هشدار داد

اتحادیه اروپا توافق بین مسکو و مینسک برای استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس را محکوم می‌کند و آن را «گامی که منجر به تشدید تنش‌های بسیار خطرناک خواهد شد» خواند.

سرویس اقدام خارجی اروپا در بیانیه ای اعلام کرد: «رژیم بلاروس دستاوردی در جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی و غیرقانونی روسیه علیه اوکراین است. “حاکمیت” اضافه شده است.

اتحادیه اروپا در بیانیه هشدار داد: «هر گونه تلاش برای تشدید بیشتر وضعیت با واکنش شدید و هماهنگ روبرو خواهد شد».

به گزارش خبرگزاری دولتی بلتا، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، پنجشنبه گفت که انتقال برخی از سلاح های هسته ای تاکتیکی از روسیه به بلاروس آغاز شده است.


رئیس جمهور برزیل دعوت به روسیه را رد کرد، اما از مذاکرات صلح اوکراین حمایت کرد

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل، دعوت ولادیمیر پوتین، همتای خود برای سفر به روسیه را رد کرده است. لولا گفت که پوتین از طریق تلفن از وی برای بازدید از مجمع بین المللی اقتصاد در سن پترزبورگ دعوت کرد.

لولا در توییتی نوشت: «من پاسخ دادم که فعلاً نمی‌توانم به روسیه بروم، اما این را تکرار کردم که برزیل، همراه با هند، اندونزی و چین، در جستجوی صلح با هر دو طرف درگیری صحبت می‌کند.

کرملین روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد، پوتین گفت روسیه آماده گفت‌وگو در مسیر سیاسی و دیپلماتیک است که همچنان توسط کیف و حامیان غربی آن مسدود شده است.

سران دو کشور همچنین درباره نشست اخیر گروه هفت و همکاری روسیه و برزیل صحبت کردند.

کرملین به دعوت به سن پترزبورگ اشاره ای نکرد.

لولا روز پنجشنبه همچنین در توییتی نوشت که در تماس تلفنی با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین درباره «نیاز به صلح در اوکراین» صحبت کرده است.

لولا ماه هاست که تلاش می کند خود را به عنوان یک نیروی میانجی احتمالی در درگیری ها قرار دهد.

رئیس‌جمهور برزیل پیشنهاد ایجاد «گروه ۲۰ برای صلح» را داده است – گروهی از کشورهایی که به اندازه کافی قوی هستند که در میز مذاکره مورد احترام قرار گیرند، اما برخی هنوز در درگیری بین روسیه و اوکراین بی‌طرف هستند. اندونزی، هند و چین نقش مهمی در چشم انداز او خواهند داشت، اما از کشورهای آمریکای لاتین نیز دعوت شده است که به ابتکار ظاهری بپیوندند. او همچنین فاش کرد که در جریان مذاکراتش با شی در ماه آوریل، آنها درباره تشکیل گروهی از رهبران همفکر درباره اوکراین بحث کردند.

لولا تلاش کرده است تا پیشنهادات خود را به طور گسترده متقاعد کند. یکی از ایده‌های بحث‌برانگیز که او مطرح کرد این بود که اوکراین کریمه را که روسیه در سال 2014 ضمیمه کرد، در ازای صلح واگذار می‌کند – امتیازی که کیف آن را رد کرده است و کاخ سفید آن را «به سادگی گمراه‌کننده» توصیف کرده است.


دیدگاهتان را بنویسید