ارمنستان و آذربایجان پایان اختلافات ارضی خود را اعلام کردند


در جریان نشست شورای اقتصادی اوراسیا که به میزبانی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برگزار شد، رهبران دو کشور تأیید کردند که به قول علی اف و پاشینیان، آماده عادی سازی روابط بر اساس «به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی» هستند.

پوتین گفت که «بسیار خرسند» است که به نظر می رسد دو جمهوری شوروی سابق به توافق رسیده اند، «از جمله در مورد ارتباطات حمل و نقل». به نظر می رسد که این اشاره به دسترسی آذربایجان به قلمرو نخجوان، واقع بین ارمنستان و ترکیه باشد.

پاشینیان موافقت کرد که دو کشور بر اساس شناخت متقابل «پیشرفت خوبی در حل و فصل روابط ما دارند»، اما با استفاده از عبارت «کریدور زنگرزور» توسط علی‌اف مخالفت کرد و گفت که این می‌تواند به عنوان ادعایی بر خاک ارمنستان تلقی شود.

پاشینیان گفت: آتش‌بس قره باغ کوهستانی در نوامبر 2020 «تنها از یک دالان صحبت می‌کند، لاچین، که باید تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسی باشد، اما متأسفانه به‌طور غیرقانونی توسط آذربایجان محاصره شده است. برای رفع انسداد کلیه ارتباطات حمل و نقل و اقتصادی و جاده های عبوری از خاک ارمنستان.

علی اف در پاسخ گفت: «کلمه کریدور تجاوز به قلمرو کسی نیست. وی افزود: این واقعیت که ارمنستان “قره باغ را به عنوان بخشی از آذربایجان رسما به رسمیت شناخته است” فرصت بزرگی برای دستیابی به توافق صلح است.

قره باغ کوهستانی یک منطقه خودمختار در داخل آذربایجان شوروی بود، اما دارای اکثریت قومی ارمنی بود. این کشور حتی قبل از اعلام باکو از اتحاد جماهیر شوروی، از آذربایجان جدا شد و منجر به درگیری قومی استقلال شد که قبل از پایان آتش بس در سال 1994، هزاران کشته بر جای گذاشت.

شعله ور شدن اخیر، در سال 2020، منجر به پیشروی نیروهای آذربایجانی برای قطع جاده اصلی بین قره باغ و ارمنستان شد. روسیه برای میانجیگری برای آتش بس که از آن زمان تا کنون ادامه داشته است، وارد عمل شد.

پاشینیان نشان داد که ارمنستان مایل است قره باغ را قبل از نشست مسکو واگذار کند، اما گفت که به دنبال تضمین های بین المللی برای ارمنی های قومی باقی مانده در آنجا خواهد بود. او همچنین گفت که ایروان ممکن است خروج از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) را بررسی کند که نشان می دهد بلوک نظامی به رهبری روسیه در حفاظت از ارمنستان شکست خورده است. پاشینیان از زمان سفر نانسی پلوسی که در آن زمان رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده بود، از ایروان در سپتامبر 2022 این موضع را اتخاذ کرد.


دیدگاهتان را بنویسید