مسکو و مینسک در مورد استقرار تسلیحات هسته ای تاکتیکی در بلاروس به توافق رسیدند

[ad_1]

در یک نشست دوجانبه در پایتخت بلاروس، وزرای دفاع روسیه و بلاروس، سرگئی شویگو و ویکتور خرنین، اسنادی را امضا کردند که رویه نگهداری تسلیحات هسته‌ای غیراستراتژیک روسیه را در تاسیسات تخصصی در بلاروس، همسایه شمالی اوکراین تعریف می‌کند.

شویگو گفت: طرف بلاروسی سامانه موشکی عملیاتی – تاکتیکی اسکندر ام را دریافت کرد که قادر به استفاده از موشک نه تنها در تجهیزات متعارف بلکه در تجهیزات هسته ای است.

بخشی از هواپیمای بلاروس برای استفاده احتمالی از سلاح های هسته ای تغییر کاربری داده شده است. شویگو افزود، سربازان آموزش های مناسبی را گذرانده اند.

به نقل از سرویس مطبوعاتی بلاروس، خرنین به شویگو گفت: جمهوری بلاروس علاقه مند به توسعه بیشتر روابط متحد استراتژیک با فدراسیون روسیه در حوزه نظامی است.

بلاروس یکی از وفادارترین متحدان روسیه از زمان آغاز حمله مسکو به اوکراین در سال گذشته بوده است.

در حالی که الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور آمریکا مدعی شده است که کشورش «هیچ راهی» برای اعزام نیرو به اوکراین وجود ندارد، مگر اینکه مورد حمله قرار گیرد، بلاروس مایل بوده ابزارهای دیگری برای حمایت ارائه کند.

لوکاشنکو در یک سخنرانی ملی در ماه مارس، احتمال قرار دادن تسلیحات هسته‌ای استراتژیک روسیه در بلاروس را مطرح کرد، در حالی که بی‌اساس کشورهای غربی را به «آماده شدن برای حمله به بلاروس» و «ویران کردن» آن متهم کرد.

سویاتلانا سیخانوسکایا، رهبر مخالفان بلاروس در زمان گفتگوهای اولیه به سی ان ان گفت که تصمیم روسیه برای استقرار تسلیحات هسته ای تاکتیکی در همسایه خود “با هدف تحت سلطه خود درآوردن بلاروس است.”

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید