مقامات ارشد اسرائیل در مورد ایران و عربستان سعودی با کمک بایدن گفتگو خواهند کرد


اکسیوس روز پنجشنبه به نقل از چهار مقام اسرائیلی و آمریکایی گزارش داد که انتظار می رود ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل و تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی، با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و دیگر مقامات ارشد دیدار کنند.

این دیدار در سطح بالا در حالی انجام می شود که روابط اسرائیل با واشنگتن با تنش مواجه است. وابستگی نخست وزیر بنیامین نتانیاهو به قانونگذاران راست افراطی در دولتش، واشنگتن را در موقعیت نامناسبی قرار داده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در ماه مارس زمانی که خواستار مصالحه با برنامه‌های جنجالی نتانیاهو برای بازنگری در دستگاه قضایی اسرائیل شد، به‌عنوان یک حمله عمومی نادر به سیاست داخلی اسرائیل دست زد. قانون قضایی پیشنهادی باعث اعتراضات گسترده در اسرائیل و سرزنش یهودیان آمریکایی از جمله قانونگذاران حزب بایدن شد.

با وجود تنش ها، اسرائیل همچنان نزدیک ترین متحد آمریکا در خاورمیانه است. این کشور سالانه حدود 3.8 میلیارد دلار کمک نظامی از واشنگتن دریافت می کند. اوایل ماه جاری، اکسیوس گزارش داد که ایالات متحده از اسرائیل خواسته است تا در برنامه ریزی نظامی مشترک “بی سابقه” علیه ایران شرکت کند.

تنش ها با ایران در بحبوحه تلاش ها برای احیای توافقنامه 2015 فروکش کرده است.

اسرائیل در آن زمان علیه این توافق لابی کرد، اما به عنوان نشانه ای از نگرانی مداوم خود در مورد تلاش های واشنگتن، مقامات اسرائیلی گزارش دادند که آیا همکاری نظامی نزدیکتر با ایالات متحده می تواند دست آنها را از حمله یکجانبه به ایران ببندد یا خیر.

ژنرال هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه گفت غنی‌سازی اورانیوم ایران پیشرفته‌تر از هر زمان دیگری است و هشدار داد که اسرائیل در حال آماده‌سازی «برای موقعیتی است که در آن رویارویی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود».

تهران بارها اعلام کرده است که قصد تولید سلاح هسته‌ای را ندارد و رهبر ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای حتی احکام دینی علیه بمب اتم و سایر سلاح‌های کشتار جمعی صادر کرده است.

با توجه به افزایش تنش‌ها، اسرائیل احتمالاً از گزارش‌هایی استقبال می‌کند که دولت بایدن قصد دارد تلاش‌ها را برای ترغیب عربستان سعودی به عادی‌سازی روابط تجدید کند.

پرزیدنت بایدن روابط نزدیک‌تر بین دو شریک آمریکایی را یکی از ویژگی‌های اصلی سفر خود به عربستان سعودی در ماه ژوئیه زمانی که از طرحی برای انتقال دو جزیره دریای سرخ از مصر به عربستان سعودی رونمایی کرد، نامید. این توافق به دلیل توافقات امنیتی دوران جنگ سرد نیازمند تایید اسرائیل بود و منجر به موافقت ریاض با باز کردن حریم هوایی خود به روی پروازهای اسرائیل شد.

با این حال، این تلاش ها با اقدام اخیر عربستان سعودی برای بازگرداندن روابط با ایران، رقیب اصلی اسرائیل، تحت الشعاع قرار گرفته است. این توافق که با میانجیگری چین انجام شد، واشنگتن را در سردی کنار گذاشت و نگرانی اسرائیل در مورد منزوی شدن در منطقه را برانگیخت.

روز پنجشنبه، نیوزویک به نقل از یک فرمانده ارشد نظامی اسرائیل گفت که “ایران همه جا هست” و احتمال جنگ “بزرگتر و بزرگتر می شود”.

امیر آویوی، سرتیپ ارتش اسرائیل گفت: «احتمال وقوع یک جنگ در مقیاس بزرگ بیش از هر زمان دیگری، یعنی در 20 یا 30 سال گذشته است».

امیر سعید ایروانی، سفیر دائم ایران در سازمان ملل متحد بار دیگر بر حق ایران برای پاسخگویی به هرگونه اقدام تجاوزکارانه رژیم اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای تهران تاکید کرد و هشدار داد که ایران آمریکا را به دلیل حمایت صریح از چنین اقدامات تروریستی پاسخگو خواهد دانست.

اما مشخص نیست که آیا عربستان سعودی با برقراری روابط با اسرائیل موافقت خواهد کرد یا خیر. این اقدام بایدن را در آستانه انتخابات 2024 آمریکا یک پیروزی بزرگ در سیاست خارجی به ارمغان آورد. روابط بین ایالات متحده و عربستان سعودی در دوران ریاست جمهوری بایدن به دلیل اختلاف در سیاست انرژی، جنگ در یمن و حقوق بشر به پایین ترین سطح تاریخی رسیده است.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در ماه ژانویه گفت که پادشاهی تا زمانی که به فلسطینی ها اعطا نشود روابط خود را با اسرائیل عادی نخواهد کرد.

در ماه مارس، وال استریت ژورنال گزارش داد که ریاض به واشنگتن گفته است که روابط خود را با اسرائیل در ازای ضمانت‌های امنیتی جدید و کمک به برنامه هسته‌ای غیرنظامی خود عادی می‌کند، اقداماتی که احتمالاً با مقاومت کنگره مواجه خواهد شد.


دیدگاهتان را بنویسید