نماینده مجلس: اگر 3 ماه دیگر آب به استان جنوب شرق نرسد، با مشکل مواجه خواهد شد


یکی از نمایندگان مجلس و نماینده سابق ایران در افغانستان می‌گوید در صورتی که کمبود آب ناشی از مسدود کردن جریان رودخانه هیرمند توسط طالبان تا سه ماه دیگر به طول انجامد، استان مرزی جنوب شرقی سیستان و بلوچستان با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد.

فداحسین ملکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، به خبرگزاری «انتخاب» گفت که به نظر نمی‌رسد حاکمان موقت طالبان حاضر باشند به تعهدات خود در معاهده 1973 برای دسترسی ایران به سهم آب خود عمل کنند. از رودخانه هلمند

وی گفت: «مقامات افغانستان ادعا می کنند که در رودخانه هیرمند آب وجود ندارد، در حالی که تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که در بند کجکی آب وجود دارد.

دولت به ویژه وزارت نیرو و وزارت امور خارجه وضعیت منطقه سیستان و بلوچستان را بررسی کرده اند و اگر سه ماه دیگر آب به این منطقه نرسد، مشکلات زیادی به وجود می آید.

بر اساس معاهده 1973، افغانستان موظف است سالانه 820 میلیون متر مکعب آب از رودخانه رها کند، اما مقامات ایرانی بارها گفته اند که کابل از سهم آب ایران خودداری کرده است.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران اخیراً به طالبان در مورد عواقب امتناع از دسترسی ایران به سهم آب خود هشدار داده است.

وزارت خارجه ایران هفته گذشته در بیانیه‌ای هشدار داد که تهران از اعمال فشار برای وادار کردن طالبان به رعایت حقوق آب ایران دریغ نخواهد کرد.


دیدگاهتان را بنویسید