سازمان همکاری اسلامی خواستار اقدام علیه تجاوزات اسرائیل در مسجد الاقصی شد

[ad_1]

در بیانیه پایانی که روز چهارشنبه پس از نشست فوق‌العاده در شهر جده عربستان صادر شد، این سازمان ۵۷ عضوی بین‌دولتی بار دیگر تاکید کرد که رژیم اسرائیل هیچ حاکمیتی بر قدس و اماکن مقدس اسلامی و مسیحی آن ندارد.

این نشست در پی تهاجم تحریک آمیز ایتامار بن گویر، وزیر امنیت راست افراطی اسرائیل به مسجد الاقصی و ادامه حملات نیروهای اشغالگر به فلسطینیان در قدس صورت گرفت.

یورش وزیر رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و نقض حرمت آن اقدامی تحریک آمیز است که به شدیدترین الفاظ محکوم می شود و بیانگر نقض آشکار و غیرقابل قبول قوانین بین المللی و موقعیت تاریخی و حقوقی موجود در قدس و آن است. اماکن مقدس،» OIC گفت.

این تشدید تنش خطرناکی است که جامعه بین‌الملل از جمله شورای امنیت را ملزم می‌کند تا فوراً برای متوقف کردن آن از طریق گام‌های مؤثری که اسرائیل، قدرت اشغالگر را مجبور به توقف حملات خود به مردم فلسطین و نقض قوانین بین‌الملل می‌کند، تلاش کند. حقوق بشردوستانه بین‌المللی.»

در ادامه تاکید شده است که مسجد الاقصی محل عبادت مسلمانان است و وقف اسلامی اردن مرجع قانونی متولی امور آن است.

محوطه مسجد الاقصی توسط واقف به عنوان بخشی از یک قرارداد طولانی مدت اداره می شود که بر اساس آن فقط مسلمانان مجاز به اقامه نماز در این مکان هستند. بازدیدکنندگان غیرمسلمان در زمان‌های خاص و فقط به مناطق خاصی اجازه بازدید دارند.

سازمان همکاری اسلامی همچنین در بیانیه خود اعلام کرد: «حق حاکمیت دولت فلسطین بر شهر اشغالی قدس شرقی را تأیید می‌کند و اسرائیل، قدرت اشغالگر، هیچ حق و حاکمیتی بر شهر اشغالی ندارد. قدس و اماکن مقدس اسلامی و مسیحی آن».

در اقدامی تحریک آمیز دیگر روز یکشنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، جلسه هفتگی کابینه را در تونلی در زیر مسجد الاقصی برگزار کرد.

سازمان همکاری اسلامی این اقدام را محکوم کرد و گفت: «این گونه اقدامات تحریک آمیز و غیرقانونی باطل و فاقد اثر قانونی است».

همچنین بر اهمیت تلاش‌های هماهنگ کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برای حفاظت از مسجد الاقصی و حمایت از پایداری شهروندان فلسطینی قدس در برابر سیاست‌های تهاجمی اسرائیل با هدف کنترل این شهر و تغییر هویت اصلی عربی آن تاکید کرد. و همچنین وضعیت تاریخی و حقوقی موجود آن.

در همین حال، این سازمان از جامعه بین‌الملل خواست که «به اسرائیل فشار بیاورند تا متوقف شود [its] تخلفات از جمله گسترش شهرک سازی و همه اقداماتی که با هدف تغییر وضعیت قانونی و تاریخی موجود در مسجد مبارک الاقصی انجام می شود که وضعیت منطقه را به سمت وخامت بیشتر سوق می دهد.

وی افزود: باید تلاش ها برای صلح پایدار و راه حل به اصطلاح دو دولتی که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در خطوط 1967 با پایتختی قدس شرقی را تضمین می کند، فعال شود.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید